Mata Pelajaran Pendidikan Islam
Di Malaysia, pelaksanaan Pendidikan Islam di dalam Sistem Pendidikan
Kebangsaan adalah berdasarkan perakuan-perakuan yang terkandung di
dalam Penyata Razak 1956, Penyata Rahman Talib 1960 dan dalam
Akta Pelajaran 1961. Perakuan-perakuan di dalam ketiga-tiga Penyata
Akta tersebut telah memperuntukkan supaya agar semua sekolah yang
mempunyai 15 atau lebih murid Islam wajib mengajarkan mata
pelajaran agama Islam. Hasil daripada perakuan tersebut, pada
peringkat awalnya mata pelajaran Pendidikan Islam telah diajar di
luar jadual waktu persekolahan (di waktu petang). Pada tahun
1962 barulah mata pelajaran Pendidikan Islam dimasukkan ke dalam
jadual waktu rasmi sekolah dengan peruntukan masa pengajaran
dan pembelajarannya sebanyak 120 minit seminggu (Abd. Rauf
Dalip, 1984:1).
Pada akhir tahun 1980-an
merupakan tahun reformasi dan penjelmaan kembali Pendidikan Islam
dalam Sistem Pendidikan Negara. Falsafah Pendidikan Negara (FPN)
dengan berani telah menjadikan “kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan” sebagai teras dan dasar penjurusan segala aktiviti
pendidikan. Malahan tidak keterlaluan jika FPN telah mendokong
cita-cita dan hasrat Falsafah Pendidikan Islam. FPN telah
meletakkan ‘pembinaan insan seimbang’dari segi intelek, emosi,
rohani dan jasmani ke arah melahirkan insan sepadu yang tunduk
dan patuh kepada Tuhan (Ahmad Mohammad Salleh, 2004:55).Mulai
tahun 2000, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah menyemak
semula Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam sejajar dengan semua mata
pelajaran lain dalam kurikulum kebangsaan. Sukatan Pelajaran
Kurikulum Semakan Pendidikan Islam telah dibetangkan kepada YAB
Perdana Menteri pada 8 Mac 2001 (Unit Kurikulum Pendidikan Islam
Teras, Bahagian Kurikulum Pendidikan Islam dan Moral:125).
0 comments:
Post a Comment